15

افزایش خطر بروز سنگ کلیه با مصرف بیش‌ از حد خوراکی‌های شیرین

  • کد خبر : 659
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
افزایش خطر بروز سنگ کلیه با مصرف بیش‌ از حد خوراکی‌های شیرین
دانشمندان در پژوهشی دریافته‌اند که مصرف خوراکی‌های حاوی شکر افزوده می‌تواند با افزایش خطر سنگ کلیه در ارتباط باشد.

ه گزارش سلوت، به نقل از وبگاه مجله Frontiers in Nutrition ، بین ۱ تا ۵ درصد از ساکنان آسیا مبتلا به سنگ کلیه هستند.در این خصوص دانشمندان در نخستین پژوهش خود دریافتند که استفاده خوراکی‌هایی با قند بالا مثل بستنی و بیسکوییت می‌تواند خطر بروز سنگ کلیه را افزایش دهد.

پژوهشگران دانشگاه پزشکی سیچوان شمالی در چین، در پژوهشی برای نخستین‌بار نشان داده‌اند که مصرف شکر افزوده هم احتمالاً باید به فهرست عوامل تأثیرگذار در افزایش ابتلا به سنگ کلیه افزوده شود. شکر افزوده در بسیاری از خوراکی‌های فرآوری‌شده وجود دارد، اما به‌طور خاص در نوشیدنی‌های شیرین‌شده، آبمیوه‌ها، شکلات‌ها، بستنی‌ها، کیک‌ها و کوکی‌ها دیده می‌شود.

پژوهشگران برای این پژوهش اطلاعات بیش از ۲۸ هزار مرد و زن بالغ را بررسی کردند که در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ در آمریکا گردآوری شده بود. در این اطلاعات از روی داده‌های ارائه‌شده توسط خود افراد، تخمین‌زده شده بود که هر نفر به‌صورت روزانه چقدر شکر افزوده مصرف می‌کند.

در نتیجه این تحقیق میانگین کلی شکر افزوده در رژیم غذایی روزانه شرکت‌کنندگان ۲۷۲.۱ کالری بود که برابر با ۱۳.۲ درصد کل انرژی دریافتی آن‌ها در طول روز می‌شد. دانشمندان پس از در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذار بر افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه، متوجه شدند که افراد با شکر افزوده بالاتر، بیشتر در معرض ریسک این بیماری قرار دارند.

شرکت‌کنندگانی که شکر افزوده در رژیم غذایی آن‌ها در گروه ۲۵ درصد بالاترین میزان مصرف افراد بود،  ۳۹ درصد بیشتر با خطر تولید سنگ کلیه در طول این تحقیق روبه‌رو بودند. همچنین شرکت‌کنندگانی که بیش از ۲۵ درصد از انرژی روزانه خود را از شکر افزوده دریافت می‌کردند، در مقایسه با کسانی که کمتر از ۵ درصد از انرژی خود را از این ماده دریافت می‌کردند،  ۸۸ درصد بیشتر در معرض ریسک سنگ کلیه قرار داشتند.

این پژوهش همچنین نشان داده است که افراد با نژاد‌های «دیگر» – نظیر بومیان آمریکا یا آسیایی‌ها – درصورت مصرف مقدار بالاتر از حد متوسط شکر افزوده، بیشتر از آمریکایی-مکزیکی‌ها، دیگر هیسپانیک‌ها، افراد سفید غیرهیسپانیک و افراد سیاه‌پوست غیرهیسپانیک در معرض سنگ کلیه قرار می‌گیرند.

اما با انجام این تحقیق هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چرا مصرف شکر افزوده می‌تواند خطر بروز سنگ کلیه را بالا ببرد.

لینک کوتاه : https://salvat.ir/?p=659
  • 459 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.