7

آغاز اجرای طرح پژوهشی بررسی مقایسه‌ای میزان برخورداری مردم آذربایجان‌شرقی از امکانات و فرصت‌های فرهنگی هنری

  • کد خبر : 723
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
آغاز اجرای طرح پژوهشی بررسی مقایسه‌ای میزان برخورداری مردم آذربایجان‌شرقی از امکانات و فرصت‌های فرهنگی هنری
جلسه هماهنگی و آغاز مرحله اجرایی طرح پژوهشی «بررسی مقایسه‌ای میزان برخورداری مردم استان از امکانات و فرصت‌های فرهنگی هنری» آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در این جلسه با بیان این‌که امیدواریم نتایج این پژوهش برای استانمان مثمر ثمر باشد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی بوده که از ابتدای تاسیس در حوزه‌های فرهنگی گام برداشته است و در حوزه آموزشی و پژوهشی نیز بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، کارهای بر زمین مانده را انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که نخستین سرمایه جهاددانشگاهی در استان ما نیروی انسانی است، افزود: یکی از افتخارات جهاددانشگاهی این است که بهترین و متخصص‌ترین نیروها را در اختیار داشته و در راستای توسعه استانمان حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان جهاددانشگاهی استان از سال‌های متمادی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در بخش‌های مختلف همکاری دارد و خوشحال هستیم که این اداره کل به حوزه پژوهشی ارزش قائل است.

فاتحی‌فر گفت: تا به امروز در حوزه‌های فرهنگی دچار چالش و آسیب‌هایی شده‌ایم و تا زمانی که در این خصوص پژوهش‌ها و بررسی‌های علمی انجام نشود، نمی‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی استان که مجری این طرح است، افزود: این پژوهشکده دارای سه گروه مدیریت توسعه، جامعه شناسی توسعه و برنامه ریزی منطقه‌ای در حوزه علوم انسانی است و یکی از بخش‌های مهم فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان نیز مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) است که با نتایج نظرسنجی‌ها و پژوهش‌های خود می‌تواند به مسئولان استانی و کشوری در بزنگاه‌های مختلف کمک فکری کند.

وی با اشاره به طرح پژوهشی که امروز اجرای آن آغاز شد، ادامه داد: این تحقیقات می‌تواند مسیرهایی را برای ارتقای حوزه فرهنگی شناسایی کند، حوزه‌ای که در تمامی ابعاد زندگی افراد تاثیرگذار است و از سویی هر کاری که پیوست فرهنگی نداشته باشد، قطعا آسیب زا خواهد بود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی تاکید کرد: امیدواریم نتایج این طرح منجر به برقراری عدالت نسبی در حوزه‌های فرهنگی استان شود.

محمدحسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه تاکید کرد: برای برنامه ریزی، سیاستگذاری و هدفگذاری در سطح کلان هر حوزه‌ای، باید ابتدا رصد، پایش و نگرش دقیق از امکانات موجود داشته باشیم.

وی با بیان این‌که می‌خواهیم پژوهش‌ها در راستای سیاستگذاری فرهنگی کاربرد داشته باشد، افزود: وظیفه ما توسعه متوازن فرهنگی و تحق عدالت فرهنگی است که برای این امر نیاز داریم تا عمیق‌تر به شهرستان‌ها نگاه کنیم.

وی با اشاره به اینکه توجه ویژه به شهرستان‌ها از برنامه‌های راهبردی این اداره کل است، گفت: اعتقاد داریم که مسیر رشد و تعالی مرکز استان از رشد شهرستان‌ها می‌گذرد. امیدواریم که این پژوهش یک نمای روشن از میزان برخورداری سخت افزاری و نرم افزاری مردم از فرصت‌های فرهنگی ارائه دهد.

بلاغی افزود: اجرای این طرح پژوهشی و فرایند مربوطه، به سازمان جهاددانشگاهی به عنوان یک مجموعه تخصصی واگذار شده است. نهادی که از ابتدا در بسیاری مواقع خط شکن بوده و از رویش‌های مبارک انقلاب اسلامی بوده و در موضوعات مختلف نیز اثرگذار بوده است.

وی با تاکید بر این‌که باید آمادگی پذیرش حقایق مطرح شده در این پژوهش را داشته باشیم، اظهار کرد: باید یک تصویر روشنی از موضوع در این پژوهش ارائه شود و میزان مشارکت و خواسته‌های مردم را نشان بدهد و با معرفی نقاط ضعف نیز پیشنهادات رفع آن‌ها را ارائه کند.

چمیده‌فر، مسئول امور پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این جلسه بر لزوم مدنظر قرار دادن پژوهش‌های فرهنگی و هنری به عنوان زیربنای توسعه کشور تاکید کرد و گفت: بر اساس بند ج تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۲ اجازه داده شده تا یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای در امور پژوهشی صرف شود.

وی افزود: در راستای این قانون، طرح‌های پژوهشی استان با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی مورد بررسی قرار گرفت و در فاز نخست نیز طی جلسات مختلفی تعداد ۱۲ اولویت پژوهشی فرهنگی و هنری ارائه شده و در نهایت شش اولویت و موضوع پژوهشی فرهنگی بر اساس اسناد بالادستی چون سند تحول دولت مردمی، اولویت‌های پژوهشی و فناوری کشور از ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ و برنامه هفتم توسعه انتخاب شد.

وی با بیان این‌که برای تایید این طرح‌های پژوهشی، شش نهاد مختلف موضوعات را بررسی کرده و نظر دادند، اظهار کرد: با تصویب طرح « میزان برخورداری مردم استان از فرصت‌ها و امکانات فرهنگی» فراخوان مربوطه منتشر شد و در این راستا سه پروپوزال به دستمان رسید و دو مرحله داوری انجام گرفت تا این‌که پروپوزال ارائه شده از سوی جهاددانشگاهی پس از رفع ایرادات و اصلاحات به تصویب نهایی رسید.

چمیده فر با تاکید بر تفاوت پژوهش‌های فرهنگی با پژوهش‌های سایر حوزه‌ها، افزود: از میان طرح‌های پژوهشی ۲۳ دستگاه فقط طرح‌های هشت دستگاه به تصویب رسیده است.

لینک کوتاه : https://salvat.ir/?p=723
  • 273 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.